måndag 11 februari 2013

Surry Hills Library!

Hej alla som läser lilla bloggy!

För första gången på denna resa så sitter jag på en allmän plats och bloggar! Både Axel och jag har ordnat bibliotekskort till Sydney State Library och kan gå dit och använda deras datorer, men eftersom det biblioteket ligger en bit ifrån oss så känns det inte särskilt smidigt. Därför ordnade jag idag ett kort på Surry Hills Library, som ligger på Crown Street! Här kan vi använda begränsat med internet samt låna både böcker, skivor, dvder, tidningar, magazin och mycket mer! Toppenbra och helt gratis! Axel är kvar hemma hos oss med halsont och kurerar sig med te. Vi har båda varit i skolan idag och fick idag tillbaka våra testresultat från förra veckans prov. Det gick mycket bra för oss båda!

Hela förra veckan bjöd på underbart väder här i Sydney. Strålande sol och klarblå himmel i princip varje dag, vilket resulterade i många timmar på stranden! Vi besökte Coogee fyra gånger och Bondi en gång. Vi båda gillar nog Bondi lite mer, trots att det är mycket smidigare att ta sig till Coogee. Dock är vattnet vid båda ständerna ganska skärpigt nu. Efter det stormiga vädret har mycket tång och sjöväxter dragits upp från bottnen och flutit in mot stränderna. Det gäller att ta sig en bit ut för att komma ifrån växterna och då måste man också ta sig igenom de starka vågorna. I-landsproblem, men men! Vi har i alla fall haft det jättebra den senaste tiden, precis som vanligt. I fredags gick vi ut för att fira att vi varit i Australien i en månad, tjoho! Vi gick till Clock Hotel i vanlig ordning och avnjöt några kalla drinkar och öl innan vi gick hem och jag bröt min detox genom att äta brutalt god choklad. Hehe. (För er som inte vet så har jag detoxat den senaste veckan, för att rensa ut gifter ur kroppen. Gick efter ett program och undvek allt konstgjort och åt endast rena, färska produkter. Ingen gluten (som vanligt dårå), ingen laktos, ingen soya, inget majs eller onödiga kolhydrater. Jag mådde väldigt bra under de dagarna som jag detoxade och tänker göra det igen! Till helgen blev det dock svårt så då unnade jag mig som sagt både choklad och tacos, men vad gör det om hundra år.)
I lördags hängde vi på Bondi. På kvällen lagade vi tillsammans en enorm omgång Pad thai, det blev helt sjukt mycket och helt okej gott. För att vara första gången som någon av oss har lagat denna fantastiska måltid så är vi rätt nöjda! Efter middagen gick Axel och jag utanför porten (bokstavligen) och satte oss på Bar Rialto som ligger vägg i vägg med vår byggnad. Efter några trevliga glas där gick vi till Foveaux Street och mötte upp Carro och Fanny! Det blev en hel del öl både inne på Forresters och El Loco innan vi gick hem vid stängning. Mycket kul kväll och i söndags mådde (i alla fall jag) inte lika kul.

Den här veckan som kommer ska tyvärr inte bjuda på lika bra väder, men förhoppningsvis mer bloggning! Kommer kunna gå hit till bibblan och blogga, det är i alla fall min tanke. Nu ropade dom ut i högtalarna att dom strax stänger, så ska försöka slänga in några bilder innan tiden rinner ifrån mig!

Bondi lifeguards.

Det är Carneval-tider här i Sydney! Det syntes på Bondi i lördags.

Idag gick vi till Market City, som är ett ganska plottrigt varuhus precis vid China Town. Överallt är dekorerat inför Chinese New Year, som firas för fullt här borta. Efter att vi varit i Market City gick vi till China Town, för första gången! Det var inte jättemycket att se men kul att ha varit där åtminstone.

En bottle shop på vår gata.

Nyttig detox-mat. Lins- och grönsaks"färs" (glutenfritt, laktosfritt, vegan) och en raw-sallad med chili, vitlök, lime och olivolja!

Superstor båt i Circular Quey.

Och så jag, här och nu i Surry Hills Library! Lite lökig efter en lång dag både i skolan och på stan, men men. Hej hej!

Tyvärr bara iPhone-bilder (samt en skev photobooth-bild haha) den här gången, lovar att ha något mer att visa upp nästa gång! Hörs snart igen!
Puss & kram.
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar