tisdag 5 februari 2013

Senaste veckan!

Hej alla nära och kära!
Här har det inte uppdaterats på ett tag, ledsen för det! Vi försöker spara på vårt internet, som ändå slösas för fullt. Men men, vi gör vårt bästa och har vår lilla pocket-WiFi avstängd så mycket som möjligt. Därför har vi inte heller bloggat något, men nu blev det dags för det!
Den senaste veckan har bestått av väldigt blandat väder. Vi tog oss ur stormen Oswald väldigt bra - vi märkte knappt att den var här förutom massor av regn och en hel del blåst. Men det klarnade lika snabbt som det kommit. Solen tittade åter fram och vi fick några varma dagar förra veckan. Tyvärr har det varit så att solen har mest visat sig framme när vi har varit i skolan, och så fort skoldagen tagit slut har molnen hopat sig på himlen. I helgen blev det riktigt kallt också, vi var nere på endast +18 grader och fick återigen uppleva enorma mängder regn samt mycket blåst. Det regnade till och med in genom taket i vår byggnad! Dock inte så att det påverkade oss, som tur är.
Apro på helgen gjorde vi massa kul då! I torsdags mötte Axel och jag upp Jenny och avnjöt några glas tillsammans. Först på Mr Fox alldeles utanför vår port och senare på The Forresters. Vi avslutade kvällen med glass i Jennys vardagsrum! I fredags var vädret åt det sämre hållet och jag vaknade upp med väldigt mycket lock för öronen, så det blev en lugn dag hemma. På kvällen lagade vi sizzling faijtas (typ kycklingtaco i wrapbröd, dom har glutenfria wrapbröd här!!) vilket blev sjukt gott. Lätt godaste måltiden hittills under denna resa. I lördags tog vi tåget två stationer bort för att upptäcka Kings Cross, alla backpackers och nattklubbars mekka. Det var rätt kallt och blåsigt utomhus och vi båda är överrens om att Kings Cross inte tilltalar oss särskilt mycket, även om det säkert är roligare nattid! Vi tog en långpromenad hem till Surry Hills och spenderade sedan några timmar hemma innan vi begav oss ut för att möta upp Carro, Carros pojkvän Pete, Jenny, Emma, Karin, Sofia och Daniel. Ett stort gäng av människor som egentligen inte känner varandra i grund och botten, förutom jag och Carro som är närmare bekanta sedan gymnaietiden! Det är hur som helst kul hur ett land kan föra olika människor samman! Hela gänget drack några glas på Clock Hotel innan vi gick till Toka Bar där Pete jobbade. Det blev en hel del dricka, shots och även plockmat där. En bra stund efter midnatt tog vi allesammans bussen till North Bondi och hängde hemma hos Carro och Pete i deras lägenhet. Väldigt kul kväll, och sen mådde man som man förtjänade dagen efter också.
Nu är det redan tisdagkväll och vi har gått i skolan som vanligt de sensate dagarna. Idag lovade meteorologerna regn men eftersom himlen var klarblå, tom på moln och solen sken så skyndade Axel och jag oss hem efter skolan, packade väskorna och tog bussen till Coogee Beach! Och det var så.himla.värt. Så skönt att få ligga på stranden igen! Det lovas bra väder resten av veckan så vi hoppas på att kunna spendera många fler sköna timmar på stranden.

Nu blev det här ett megalångt inlägg, och nu kommer massor av bilder från senaste veckan! Tog tyvärr typ inga bilder i helgen, men har fotat massa annat diverse. Så. Här. Enjoy!

I onsdags var det toppenväder efter skolan så vi bestämde oss för att plugga utomhus.

Såhär såg jag ut!

Vi gick längds med vår fina gata Crown Street, som vi båda för övrigt är överens om att det är den finaste gatan i Sydney (som vi sett i alla fall).

Såhär såg Axel ut!

Här hamnade vi - på Clock Hotel!

Och eftersom det var så härligt i solen så blev det öl istället. Och plugget väntade vi med till kvällen. (Men oroa er inte föräldrar, vi gör våra läxor varje kväll!)

Man ser ända till Sydney City Tower from Clock.

Och det var den onsdagen!

På torsdagmorgonen råkade vi hoppa på fel buss påväg till skolan och fick gå en bit. Men då hamnade vi i den här trevliga parken som ligger alldeles i närheten av där vi bor!

Påväg ner till tågen.

Utanför en av nedgångarna till Central.

Queen Victora Building. Här går vi genom varje dag för att komma till och från skolan!

Vår vanligaste lunch här. Sushi köpt i QVB. Inte jättedyrt, gott och det går fort. Nästan all sushi serveras i sådana här plastförpackningar.

Nära skolan.

Vi går under monorailens spår för att komma till skolan.

På torsdagar firar vi helgen, eftersom vi inte går i skolan på fredagar. Så kvällen till ära lagade jag kyckling satay (med ris)! Väldigt gott blev det.

Sen dressade vi om och mötte Jenny, som jag skrev här ovan. Såhär såg jag ut, och där får ni också en liten inblick i hur vi bor. Ett rum, en säng, ett litet kök. Pretty much it. Men vi trivs!

På lördagen skulle vi till Kings Cross, så vi gick till busshållplatsen för att vänta på bussen. Härifrån tar vi varje morgon bussen för att komma till centralen, för att sedan hoppa på tåget och åka en station till Town Hall, där skolan ligger!

Det var lite kyligare i lördags, så vi fick klä på oss jackor.

I Kings Cross! Ett av de många hostel som finns där.

Min fina <3

Sånt här trevligt finns också i Kings Cross.

Samt en ganska trevlig vy över staden!

Efter en långprommis till Surry Hills befann vi oss åter på Crown Street, där ytterligare en sån här graffiti-dalmatiner existerar.

Ser ni hur fint vi har det i vårt område? Vi är väldigt nöjda!

Och så kommer vi till idag, när vi åkte till Coogee efter skolan!

Vi var väldigt glada över att kunna vara på stranden igen!

Bondi ligger på andra sidan kusten. Coogee är en lite mindre och lugnare strand, och det är betydligt mer smidigt för oss att ta oss hit.

Och det var idag, och den senaste veckan!

Nu ska vi titta klart en vildmarksdokumentär om och med Aron Ralston, han som på riktigt satt fast 127 timmar i en klippskreva i Grand Canyon. Väldigt spännande!