tisdag 15 januari 2013

Sydney-life!

Hej allesammans!
Idag har vi hängt inne i city i Sydney. Vi har hittat ett café/lunchställe med enbart organiska måltider och nästan alla är dessutom glutenfria! Idag kunde jag alltså, för första gången på 5 år, avnjuta en varm och fräsch kycklingwrap. Det var helt magiskt, och som grädden på moset köpte jag idag mina efterlängtade R.M Williams-boots! 4000 kr hemma - 2500 kr här, ett riktigt kap med andra ord. Jag känner mig nöjd!

Igår kväll började vi leta efter en permanent bostad, för även om vi trivs väldigt bra med Axels släkt "The Action (Aussie) Anderssons", så vill vi gärna ha ett eget ställe att bo på. Vi hittade en studio appartment i Surry Hills som båda kände sig väldigt sugna på! Idag kontaktade vi firman som hyr ut lägenheterna och åkte till Crown Street, där den lilla studion är belägen. Surry Hills är Sydneys motsvarighet till Stockholms södermalm - ungt, hippt, trendigt och fullt av små affärer, butiker samt restauranger och caféer. Till våran lycka var studion på Crown Street vad vi förväntade oss - en modernt inredd etta med dubbelsäng, tv, dvd, två rymliga garderober och det bästa av allt - ett eget badrum och eget kök!! Det är lite dyrare än vad vi förväntade oss men det är tydligen svårt att hitta billigare, så vi är nöjda ändå.
Efter att ha inspekterat studion bestämde vi oss snabbt för att lägga deposition och fylla i alla blankäter. Landlorden ska bara godkänna allt, men eftersom ingen av oss är kriminella ska det inte vara några problem. Om allt går som det ska kan vi flytta in redan imorgon!

Efter att ha varit så driftiga med boendet passade vi på att använda oss av energin som infunnit sig i våra kroppar och gick för att öppna bankkonton. Dessvärre hade Axel glömt sitt pass, men jag kunde lyckligtvis öppna ett konto och är numera kund hos Commonwealth Bank! Vi ska gå tillbaka imorgon så att även Axel kan öppna sitt konto. Om någon vecka får vi våra bankkort.

Solen gassade på bra idag och vi gick ganska långt längds med George Street innan vi insåg att vi antagligen skulle dö om vi inte fick sätta oss ner snart. Vi knatade till Capitol Square, slog oss ner vid ett bord på Palace Hotel's uteservering, beställde in öl till Axel, prosecco till mig och sedan vi kunde äntligen njuta ORDENTLIGT av hur duktiga (faktiskt!) vi varit de senaste dagarna (Se bara här: Rest nästan 3 timmar med tåg från Jervis Bay till Oatley, letat oss fram till Ada Street, tampats med den gifta funnel-web spider (nåja, Will tog hand om den men ändå), ordnat australensiska mobilnummer, i princip ordnat boende, öppnat bankkonton samt tagit oss runt i staden).

Här nedan följer ett par bilder från idag, njut och beskåda oss i ett +35 gradigt och soligt Sydney:





Den lila-gula Lakers kepsen är också ett av mina två köp från dagen, Axel var snabb med att sno den. Bilderna är endast tagna med min iPhone, har tyvärr inte hunnit lägga in bilderna som är tagna med kameran. Tanken var att jag skulle gjort det ikväll men istället avnjöt jag en grym thai-gryta som Axel och Will (äldste sonen i Action-Anderssons) lagat. Fler bilder kommer snart, hur som helst! 

Vi hörs snart igen, allt är underbart här borta som ni säkert förstår. Ingen längtar hem! 
Puss & Kram.

/Sofia. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar