söndag 28 april 2013

Updates!!

Hej alla nära och kära, kända och okända!

Nu var det ju himla länge sedan någon bloggade här, och såhär ligger det till: vi backpackar runt längs med Australiens östkust och det är supersvårt att få ihop tillfällen och ett väl fungerande internet tillsammans. Supersvårt. Vi har ett maxat schema eftersom vi vill hinna med så mycket som möjligt innan vi åker hem till Stockholm igen (vilket är om bara några veckor!!), och internet är inte alltid lätt att hitta när man bor på olika hostel och har olika bra uppkoppling överallt. Det fungerar relativt bra att blogga från iPhonen, vilket jag återigen gör nu, men det är trixigt att få datorn att fungera. Så, nu vet ni!

Nu råkar jag dock ha ganska bra uppkoppling just nu, samt att det regnar, så nu är ju ett ypperligt tillfälle att blogga!

Sedan vi hördes senast (ordentligt) så har vi varit i Brisbane, Noosa och befinner oss nu i Airlie beach sedan 3 dagar tillbaka. Brisbane var en väldigt fin men ack så dyr stad. Vi hade supertur med vädret och njöt av sol i två dagar innan vi åkte vidare till Noosa, där vi även där belönades med solsken och värme i 5 dagar. Underbart! Noosa erbjuder superfina stränder och massa roliga backpackers (som det i och för sig finns överallt längs med östkusten) att träffa och lära känna. Vi njöt ordentligt i Noosa, men trots det åkte jag på en jobbig förkylning och fick megalock för ena örat i några dagar. Det är dock bra nu, tack och lov!

Efter 5 dagar i Noosa satte vi oss på Greyhound-bussen som skulle ta oss till Airlie beach. 16 fruktansvärt långa timmar skulle det ta. Trots att det var en nattbuss var det väldigt segt att åka i 16 timmar, men det var okej ändå. Vi kom fram till Airlie beach när vi skulle och möttes av en varm och solig morgon. Vi checkade in på vårt hostel Nomads, som vi nu bor på för tredje gången. Nomads är en hostel-kedja som finns i Australien, Fiji, Nya Zealand samt i Thailand, och vi har alltid varit nöjda med boendet som Nomads erbjuder! Samt att dom har massa roliga tävlingar och en egen resebyrå som kan hjälpa en med både det ena och det andra. Personalen här på Nomads Airlie är supertrevlig! I Noosa var ett leende ovanligt att få från personalen, så det varma bemötandet vi fått från personalen här är otroligt uppskattat.

Andra dagen i Airlie hade vi väckning vid 06.00 på morgonen, för vid 07.00 skulle vi bli upphämtade av en transit-buss som tog oss ner till Abel point, Airlie's marina. Vi skulle nämligen på utflykt till stora barriärrevet hela dagen! Och vilken dag sen! Vi åkte ut till en ponton i en kant i barriärrevet där vi snorklade hela dagen. Man kunde även åka helikopter över revet, dyka, etc (för en extra kostnad såklart) men vi kände oss väldigt nöjda med endast snorkling! Axel och jag var bland de första att ta oss ner i vattnet och det första vi såg var en havssköldpadda!! Dom är väldigt ovanliga att se den här tiden på året så vi var extremt lyckligt lottade att få se en precis framför oss i vattnet!
Dagen på båten och pontonen var helt underbar. I priset vi betalat ingick förmiddagste + snacks, lunchbuffé och eftermiddagssnacks. All utrustning för snorklingen ingick också - swimsuits (för att skydda från stingers/maneter), simfötter, cyklop, snorklar och flytvästar (om man nu behöver det). Vi hade fantastiskt väder hela dagen med strålande sol och en blåblå himmel. När vi återvände till hostlet på kvällen vid 18.30 var vi trötta men otroligt nöjda!

Dagen efter (igår vill säga) var det väckning ÄNNU tidigare, nämligen 05.00. Vid 06.15 skulle vi bli hämtade av bussen som tog oss ner till marinan - vi skulle äntligen åka ut till Whitsunday Islands och besöka Whitehaven beach och Daydream Island!! Något vi längtat otroligt mycket efter. Tyvärr var vädret inte på topp igår, men efter en riktigt tuff båtresa ut till Whitehaven (där vågorna var så stora att en våg till och med slog över hela båten och släckte ner all belysning (!)) så kikade solen fram och vi fick 2 fina timmar på den omtalade stranden. Sanden är alldeles vit och består till 98% av silcia, vilket betyder att den är extremt finkornig och känns ungefär som mjöl. Mycket mysigt!
Efter våra timmar på Whitehaven åkte vi vidare till Daydream Island där vi fick lunch och sedan spenderade eftermiddagen. Det finns typ inget att göra på ön, man åker dit för att bo på hotell och bara ta det lugnt. Så det var vad vi gjorde - tog det lugnt. Det blåste rätt mycket och man kunde se att det var ett oväder på ingång, men vi fick några timmar av sol som vi spenderade i två solstolar på Mermaid beach, där stranden helt består av uppspolade koraller! En timme innan vi skulle ta båten tillbaka till Abel point började det ösregna och blåsa stormvindar, men vi kände oss ändå rätt färdiga med ön så vi satt inomhus och väntade på båten bara.

Vi känner oss väldigt nöjda med vår dagsutflykt till Whitsunday Islands, även om det såklart är lättare att uppskatta ett sådant paradis om man har toppväder. Men ändå, väldigt kul att få komma ut och ta del av de vackra öarna och vad de har att erbjuda!

Nu tänkte jag lägga upp några bilder jag har i mobilen, eftersom jag inte kan visa alla bilder jag har i kameran. Ni som följer mig på Instagram har nog sett de flesta, men ändå. I Townsville (dit åker vi imorgon!) kommer vi ha gratis Wifi och då tänkte jag försöka lägga upp bilder jag tagit med kameran, vilket är betydligt bättre bilder än dessa jag nu lägger upp.

Hur som haver. Here you go, ett lass med bilder från senaste tiden!

Lite den här ordningen på bilderna;
- Brisbane, utsikten från vårt hotell x 2.
- Jag i koalaöron.
- Första kvällen i Noosa.
- Noosa mainbeach x 2.
- Vi åkte till Australia Zoo och klappade känguruer, koalor och höll i en liten alligator!!
- En Snakebite-drink.
- Sista dagen i Noosa.
- Första bilen i Airlie beach, sjukt ofräsch efter att ha överlevt bussresan på 16h.
- Airlie beach! (Där man inte kan bada just nu pga alla jellyfishes).
- Barriärrevet!! x 2
- Whitehaven beach!
- Supervit och supermjuk sand på Whitehaven.
- Daydream Island med en strand av bara koraller.
- Dagens backpacker-frukost + kaffe.
- Utsikten just nu, sitter under ett tak på hostelet och ser regnet göra bergen alldeles dimmiga.

Vi har det magiskt bra, som ni säkert förstår!

Puss & Kram från Sofia (och Axel!)