onsdag 17 april 2013

Last day in Byron.

Hej på er!
Nu har vi varit i Byron i hela 6 nätter, och hur bra har vi inte haft det! Vi älskar Byron! De första två dagarna var vädret rätt dåligt, väldigt mycket regn och inte särskilt varmt. Men resten av tiden har solen skinit! Trots att himlen har haft mycket moln på sig så lyckades solstrålarna ständigt leta sig fram.

Vi har hängt mycket på Byrons största strand och badat i det sköna vattnet. Till skillnad från i Sydney så är vattnet varmt här, för någon dag sedan mätte dom +26 grader i havet, väldigt skönt! Det har varit runt 27 grader varje dag så vi har verkligen inget att klaga på.

På kvällarna har vi hängt mycket med våra svenska vänner som bodde på grannhostlet Main Beach. Inte för att vara den, men vårt hostel, Nomads, är betydligt fräschare än Main, men å andra sidan är det mycket "friare" (mindre strikt vill säga) där, så därför har vi hängt mycket där och druckit alldeles för mycket cask-vin. Men vi har haft väldigt, väldigt roligt!

Första natten här i Byron stannade Axel och jag bara hemma, men kvällen efter gick vi allihopa (jag, Axel, John, Douglas, Joel, Robin och Kathinka) till ett ställe som heter Cheeky Monkey. Helknäppt ställe! Vi kom dit vid 19 på kvällen, då köade folk utanför för vid 19 slår dom upp portarna och man kan då välja mellan fyra olika måltider för endast 5 dollar styck. När man beställt går man in och sätter sig vid ett speciellt bord, beroende från vilket hostel man kommer ifrån. Vi hängde med dom från Main så vi sa att vi också var från Main. Matplatserna bestod av långa bänkar i aluminium och liknade typ en campingplats. Under och efter middagen pågår massor av tävlingar där man kan vinna allt från en resa till Fraser Island eller Whitsundays, eller bara vinna drinkbiljetter eller gratis drinkar. Main-gänget fick som uppgift att bygga en mänsklig pyramid med 10 personer för att vinna en omgång gratis drinkar. Sagt pch gjort, där inne byggdes en mänsklig pyramid och vi fick drinkar! Efter att ha hängt där ett tag fick vi alla stämplar på armarna, sedan gick vi tillbaka till hostelet och hängde ett tag innan klockan närmade sig midnatt och vi gick tillbaka till Cheekys. Stället som för några timmar sedan hade liknat en matsal för campare har nu förvandlats till ett pumpande dansgolv. Fast golv är att ta i, för folk stod på både bord, bänkar och golv! Packat med folk var det, och vi hade väldigt roligt! När Cheekys hade stängt åt Axel och jag varsin kebab innan vi gick hem och la oss. Och så har ungefär varje kväll sett ut här i Byron, lustiga saker har hänt och vi har haft så sjukt kul! För att inte tala om alla knäppa människor man träffar när man bor på hostel. Axel och jag har bott i ett 6-mannarum med ett eget badrum på rummet, vilket har varit väldigt skönt. Vi är oerhört nöjda med Nomads Byron Bay och är verkligen glada att vi bokade in oss här! Det finns nog inte så många bra hostel som detta.

Hur som helst, innan jag skriver alltför mycket och får ont i tummarna (bloggar från iPhonen) så tänkte jag bara skriva om igår. Det var mulet under dagen så Axel och jag bestämde oss för att gå till Eastal point här i Byron, den östligaste punkten i Australien. Det var väldigt vackert, och även om vi inte orkade gå hela vägen upp till fyren som ligger allra högst upp så såg vi väldigt mycket vackert och utsikten var underbar.

Jag har fotat massor de senaste dagarna, men tyvärr går det inte att få in internet i datorerna just nu, så jag kan inte ladda upp några kamerabilder. Vi kopplade nämligen upp vårt Nomads-internet till våra mobiler när vi kom hit, och man är bara tillåten att ha internet till varsin enhet, så därför har vi levt helt genom mobilerna den senaste veckan. Jag har dock ett lass med mobilbilder, lägger upp några av dom här nedanför!

Bilderna är från diverse saker jag skrivit om. Solnedgången första kvällen här, Axel i hängmattan på utestället på vårt hostel, utgång med John och Kathinka (bland annat, stranden i Byron, någon outfit-bild, vandringen till eastal point, strandhopp, storm påväg igår, moln på himlen, etc etc.

Just nu sitter vi och försöker få tiden att gå. Vi checkade ut från Nomads kl 10 i förmiddags och vi har ingenting att göra fram till kl 17 då vi ska ta en buss till Brisbane. Klockan är nu 12, så.. Vi har en del tid kvar. Allt är ju nerpackat i väskorna, och det känns inte lönt att dra till stranden. Vi har liksom ingenstans att göra oss i ordning efteråt. Så nu sitter vi här på Nomads uteplats och suger musten ur internet. Solen strålar och det är 25 grader varmt, så vi kunde haft det värre. Men men! Ikväll vid 20-tiden ska vi vara framme i Brisbane, där stannar vi i två nätter och kommer förhoppningsvis hinna möta upp våra svenska vänner igen!

Nu värker det i tummarna så nu publicerar jag det här innan det blir alltför oläsbart. Ursäkta ifall det är några stavfel, iPhonen autokorrektar helknasigt ibland, som ni säkert vet.