lördag 4 maj 2013

Sydney International airport.

Hej alla fina!

Det blev ingen bloggning från Townsville, och inte heller från Cairns. Skyller på brist av tid och intresse, vi har velat ta tillvara på alla stunder vi har kvar av resan!

Townsville var i alla fall väldigt mysigt. Vi bodde på det litet hostel som var familjeägt av ett härligt par. Vi trivdes mycket bra där! Andra dagen i Townsville tog vi färjan till Magnetic Island och spenderade dagen där. Otroligt vacker ö och vi bevittnade en magnifik solnedgång vid Horseshoe Bay innan vi åt middag och sedan åkte tillbaka till Townsville. Dagen efter hoppade vi på Greyhound-bussen och åkte 6 timmar upp till Cairns. Vi bodde återigen på Nomads och är rätt nöjda även denna gång, trots att man var tvungen att åka buss in till stan. (Tack och lov hade hostelet en egen shuttle bus!)

Vi gjorde egentligen ingenting i Cairns. Turistade runt, gick i butiker, åt vid Esplanaden. Och så mötte vi upp Olivia som gick i vår klass i Sydney! Hon pluggar nu i Cairns istället och det var superkul att träffa henne igen och äta en mysig middag tillsammans. Hon visade oss även en butik där man kunde prova att spela på en didgeridoo, det traditionella instrumentet uppfunnet av aborginerna! Sjukt svårt, men både jag och Axel fick ljud i våra!

Idag lämnade vi Cairns och tog ett flyg tillbaka till Sydney. Vi har spenderat natten på Sydney International airport och är fruktansvärt trötta. Hela flygplatsen stängde vid midnatt så då fick alla som skulle stanna över natten gå ner och sova i stolar eller på golvet i ett "övernattningsområde". Trots det hårda golvet hade det väl kunnat vara okej om det inte var för att det var så fruktansvärt kallt. Vid 03.00 öppnade flygplatsen igen och då gav vi upp vår sovplats och åkte upp en trappa. Det är mycket varmare här uppe men omöjligt att sova, så hittills har vi bara sovit knappt 2 timmar var. Vid 06.00 kommer vi kunna börja checka in vårt bagage och sedan ska vi äta frukost.

Och juste! Var ska vi då? Jo, om några timmar lämnar vi Australien för att åka till.. Fiji!! Ja visst! Vi kommer spendera 11 varma nätter i det underbara paradiset kallat Fiji. Ska bli så otroligt kul och så himla skönt med strandvärme! Även om det bara var några dagar sen vi upplevde det sist, hehe..

Nu vet ni i alla fall! Tror tyvärr inte att vi kommer ha knappt något internet alls där, så det här blir nog det sista inlägget för ett tag. Den 15 maj (på Sofia-dagen!) flyger vi tillbaka till Sydney för att bo två nätter hos familjen Andersson. Och den 17 maj bär det av hemåt mot Stockholm igen. Helt sjukt hur fort tiden har passerat förbi. Vilken resa vi har gjort! Men än är den inte riktigt slut!

Vi hörs när vi hörs hörni! Och snart ses vi också!

Puss & kram från Sofia (och Axel!)

(Bilderna i ordning:
1. Den magiska solnedgången på Magnetic Island.
2. Vid lagunen/Esplanaden i Cairns.
3. Jag testar en didgeridoo!)

söndag 28 april 2013

Updates!!

Hej alla nära och kära, kända och okända!

Nu var det ju himla länge sedan någon bloggade här, och såhär ligger det till: vi backpackar runt längs med Australiens östkust och det är supersvårt att få ihop tillfällen och ett väl fungerande internet tillsammans. Supersvårt. Vi har ett maxat schema eftersom vi vill hinna med så mycket som möjligt innan vi åker hem till Stockholm igen (vilket är om bara några veckor!!), och internet är inte alltid lätt att hitta när man bor på olika hostel och har olika bra uppkoppling överallt. Det fungerar relativt bra att blogga från iPhonen, vilket jag återigen gör nu, men det är trixigt att få datorn att fungera. Så, nu vet ni!

Nu råkar jag dock ha ganska bra uppkoppling just nu, samt att det regnar, så nu är ju ett ypperligt tillfälle att blogga!

Sedan vi hördes senast (ordentligt) så har vi varit i Brisbane, Noosa och befinner oss nu i Airlie beach sedan 3 dagar tillbaka. Brisbane var en väldigt fin men ack så dyr stad. Vi hade supertur med vädret och njöt av sol i två dagar innan vi åkte vidare till Noosa, där vi även där belönades med solsken och värme i 5 dagar. Underbart! Noosa erbjuder superfina stränder och massa roliga backpackers (som det i och för sig finns överallt längs med östkusten) att träffa och lära känna. Vi njöt ordentligt i Noosa, men trots det åkte jag på en jobbig förkylning och fick megalock för ena örat i några dagar. Det är dock bra nu, tack och lov!

Efter 5 dagar i Noosa satte vi oss på Greyhound-bussen som skulle ta oss till Airlie beach. 16 fruktansvärt långa timmar skulle det ta. Trots att det var en nattbuss var det väldigt segt att åka i 16 timmar, men det var okej ändå. Vi kom fram till Airlie beach när vi skulle och möttes av en varm och solig morgon. Vi checkade in på vårt hostel Nomads, som vi nu bor på för tredje gången. Nomads är en hostel-kedja som finns i Australien, Fiji, Nya Zealand samt i Thailand, och vi har alltid varit nöjda med boendet som Nomads erbjuder! Samt att dom har massa roliga tävlingar och en egen resebyrå som kan hjälpa en med både det ena och det andra. Personalen här på Nomads Airlie är supertrevlig! I Noosa var ett leende ovanligt att få från personalen, så det varma bemötandet vi fått från personalen här är otroligt uppskattat.

Andra dagen i Airlie hade vi väckning vid 06.00 på morgonen, för vid 07.00 skulle vi bli upphämtade av en transit-buss som tog oss ner till Abel point, Airlie's marina. Vi skulle nämligen på utflykt till stora barriärrevet hela dagen! Och vilken dag sen! Vi åkte ut till en ponton i en kant i barriärrevet där vi snorklade hela dagen. Man kunde även åka helikopter över revet, dyka, etc (för en extra kostnad såklart) men vi kände oss väldigt nöjda med endast snorkling! Axel och jag var bland de första att ta oss ner i vattnet och det första vi såg var en havssköldpadda!! Dom är väldigt ovanliga att se den här tiden på året så vi var extremt lyckligt lottade att få se en precis framför oss i vattnet!
Dagen på båten och pontonen var helt underbar. I priset vi betalat ingick förmiddagste + snacks, lunchbuffé och eftermiddagssnacks. All utrustning för snorklingen ingick också - swimsuits (för att skydda från stingers/maneter), simfötter, cyklop, snorklar och flytvästar (om man nu behöver det). Vi hade fantastiskt väder hela dagen med strålande sol och en blåblå himmel. När vi återvände till hostlet på kvällen vid 18.30 var vi trötta men otroligt nöjda!

Dagen efter (igår vill säga) var det väckning ÄNNU tidigare, nämligen 05.00. Vid 06.15 skulle vi bli hämtade av bussen som tog oss ner till marinan - vi skulle äntligen åka ut till Whitsunday Islands och besöka Whitehaven beach och Daydream Island!! Något vi längtat otroligt mycket efter. Tyvärr var vädret inte på topp igår, men efter en riktigt tuff båtresa ut till Whitehaven (där vågorna var så stora att en våg till och med slog över hela båten och släckte ner all belysning (!)) så kikade solen fram och vi fick 2 fina timmar på den omtalade stranden. Sanden är alldeles vit och består till 98% av silcia, vilket betyder att den är extremt finkornig och känns ungefär som mjöl. Mycket mysigt!
Efter våra timmar på Whitehaven åkte vi vidare till Daydream Island där vi fick lunch och sedan spenderade eftermiddagen. Det finns typ inget att göra på ön, man åker dit för att bo på hotell och bara ta det lugnt. Så det var vad vi gjorde - tog det lugnt. Det blåste rätt mycket och man kunde se att det var ett oväder på ingång, men vi fick några timmar av sol som vi spenderade i två solstolar på Mermaid beach, där stranden helt består av uppspolade koraller! En timme innan vi skulle ta båten tillbaka till Abel point började det ösregna och blåsa stormvindar, men vi kände oss ändå rätt färdiga med ön så vi satt inomhus och väntade på båten bara.

Vi känner oss väldigt nöjda med vår dagsutflykt till Whitsunday Islands, även om det såklart är lättare att uppskatta ett sådant paradis om man har toppväder. Men ändå, väldigt kul att få komma ut och ta del av de vackra öarna och vad de har att erbjuda!

Nu tänkte jag lägga upp några bilder jag har i mobilen, eftersom jag inte kan visa alla bilder jag har i kameran. Ni som följer mig på Instagram har nog sett de flesta, men ändå. I Townsville (dit åker vi imorgon!) kommer vi ha gratis Wifi och då tänkte jag försöka lägga upp bilder jag tagit med kameran, vilket är betydligt bättre bilder än dessa jag nu lägger upp.

Hur som haver. Here you go, ett lass med bilder från senaste tiden!

Lite den här ordningen på bilderna;
- Brisbane, utsikten från vårt hotell x 2.
- Jag i koalaöron.
- Första kvällen i Noosa.
- Noosa mainbeach x 2.
- Vi åkte till Australia Zoo och klappade känguruer, koalor och höll i en liten alligator!!
- En Snakebite-drink.
- Sista dagen i Noosa.
- Första bilen i Airlie beach, sjukt ofräsch efter att ha överlevt bussresan på 16h.
- Airlie beach! (Där man inte kan bada just nu pga alla jellyfishes).
- Barriärrevet!! x 2
- Whitehaven beach!
- Supervit och supermjuk sand på Whitehaven.
- Daydream Island med en strand av bara koraller.
- Dagens backpacker-frukost + kaffe.
- Utsikten just nu, sitter under ett tak på hostelet och ser regnet göra bergen alldeles dimmiga.

Vi har det magiskt bra, som ni säkert förstår!

Puss & Kram från Sofia (och Axel!)

fredag 19 april 2013

Noosa!

Hej!!

Vi har spenderat 2 dagar i Brisbane och idag kom vi till Noosa! Allt är bra och vi lever sannerligen livet! Mer updates kommer snart! :)

Puss & kram från Sofia och Axel

onsdag 17 april 2013

Last day in Byron.

Hej på er!
Nu har vi varit i Byron i hela 6 nätter, och hur bra har vi inte haft det! Vi älskar Byron! De första två dagarna var vädret rätt dåligt, väldigt mycket regn och inte särskilt varmt. Men resten av tiden har solen skinit! Trots att himlen har haft mycket moln på sig så lyckades solstrålarna ständigt leta sig fram.

Vi har hängt mycket på Byrons största strand och badat i det sköna vattnet. Till skillnad från i Sydney så är vattnet varmt här, för någon dag sedan mätte dom +26 grader i havet, väldigt skönt! Det har varit runt 27 grader varje dag så vi har verkligen inget att klaga på.

På kvällarna har vi hängt mycket med våra svenska vänner som bodde på grannhostlet Main Beach. Inte för att vara den, men vårt hostel, Nomads, är betydligt fräschare än Main, men å andra sidan är det mycket "friare" (mindre strikt vill säga) där, så därför har vi hängt mycket där och druckit alldeles för mycket cask-vin. Men vi har haft väldigt, väldigt roligt!

Första natten här i Byron stannade Axel och jag bara hemma, men kvällen efter gick vi allihopa (jag, Axel, John, Douglas, Joel, Robin och Kathinka) till ett ställe som heter Cheeky Monkey. Helknäppt ställe! Vi kom dit vid 19 på kvällen, då köade folk utanför för vid 19 slår dom upp portarna och man kan då välja mellan fyra olika måltider för endast 5 dollar styck. När man beställt går man in och sätter sig vid ett speciellt bord, beroende från vilket hostel man kommer ifrån. Vi hängde med dom från Main så vi sa att vi också var från Main. Matplatserna bestod av långa bänkar i aluminium och liknade typ en campingplats. Under och efter middagen pågår massor av tävlingar där man kan vinna allt från en resa till Fraser Island eller Whitsundays, eller bara vinna drinkbiljetter eller gratis drinkar. Main-gänget fick som uppgift att bygga en mänsklig pyramid med 10 personer för att vinna en omgång gratis drinkar. Sagt pch gjort, där inne byggdes en mänsklig pyramid och vi fick drinkar! Efter att ha hängt där ett tag fick vi alla stämplar på armarna, sedan gick vi tillbaka till hostelet och hängde ett tag innan klockan närmade sig midnatt och vi gick tillbaka till Cheekys. Stället som för några timmar sedan hade liknat en matsal för campare har nu förvandlats till ett pumpande dansgolv. Fast golv är att ta i, för folk stod på både bord, bänkar och golv! Packat med folk var det, och vi hade väldigt roligt! När Cheekys hade stängt åt Axel och jag varsin kebab innan vi gick hem och la oss. Och så har ungefär varje kväll sett ut här i Byron, lustiga saker har hänt och vi har haft så sjukt kul! För att inte tala om alla knäppa människor man träffar när man bor på hostel. Axel och jag har bott i ett 6-mannarum med ett eget badrum på rummet, vilket har varit väldigt skönt. Vi är oerhört nöjda med Nomads Byron Bay och är verkligen glada att vi bokade in oss här! Det finns nog inte så många bra hostel som detta.

Hur som helst, innan jag skriver alltför mycket och får ont i tummarna (bloggar från iPhonen) så tänkte jag bara skriva om igår. Det var mulet under dagen så Axel och jag bestämde oss för att gå till Eastal point här i Byron, den östligaste punkten i Australien. Det var väldigt vackert, och även om vi inte orkade gå hela vägen upp till fyren som ligger allra högst upp så såg vi väldigt mycket vackert och utsikten var underbar.

Jag har fotat massor de senaste dagarna, men tyvärr går det inte att få in internet i datorerna just nu, så jag kan inte ladda upp några kamerabilder. Vi kopplade nämligen upp vårt Nomads-internet till våra mobiler när vi kom hit, och man är bara tillåten att ha internet till varsin enhet, så därför har vi levt helt genom mobilerna den senaste veckan. Jag har dock ett lass med mobilbilder, lägger upp några av dom här nedanför!

Bilderna är från diverse saker jag skrivit om. Solnedgången första kvällen här, Axel i hängmattan på utestället på vårt hostel, utgång med John och Kathinka (bland annat, stranden i Byron, någon outfit-bild, vandringen till eastal point, strandhopp, storm påväg igår, moln på himlen, etc etc.

Just nu sitter vi och försöker få tiden att gå. Vi checkade ut från Nomads kl 10 i förmiddags och vi har ingenting att göra fram till kl 17 då vi ska ta en buss till Brisbane. Klockan är nu 12, så.. Vi har en del tid kvar. Allt är ju nerpackat i väskorna, och det känns inte lönt att dra till stranden. Vi har liksom ingenstans att göra oss i ordning efteråt. Så nu sitter vi här på Nomads uteplats och suger musten ur internet. Solen strålar och det är 25 grader varmt, så vi kunde haft det värre. Men men! Ikväll vid 20-tiden ska vi vara framme i Brisbane, där stannar vi i två nätter och kommer förhoppningsvis hinna möta upp våra svenska vänner igen!

Nu värker det i tummarna så nu publicerar jag det här innan det blir alltför oläsbart. Ursäkta ifall det är några stavfel, iPhonen autokorrektar helknasigt ibland, som ni säkert vet.

Puss & kram,
/Sofia (och Axel)

torsdag 11 april 2013

Ballina, Byron!

Vi landade just i Ballina, Byron! Nu sitter vi helt ensamma på en buss och väntar på att den ska åka. Haha, det är verkligen BARA vi och busschauffören. Men men! Hon sa att hon stannar ganska nära vårt hostel, det hade kanske varit smidigare att bara ta en taxi men det blir nog bra ändå.

Flygningen gick bra och väldigt fort, tog endast en timme och trots att vi kom iväg 20 minuter försent så landade vi ändå samma tid som vi skulle gjort. Vi är nöjda med Jetstar!

Vi hörs igen när vi är i Byron Bay, uppkopplade på hostlet och sådär. Vi kommer vi i ett rum som vi delar med 4 andra personer, blir nog nice.

Puss & kram,
Sofia (och Axel!)

Sydney Domestic Airport!

Hej på er!
Idag flyttade vi ut från vår lilla lägenhet på Crown St, det känns lite sorgligt men det är ju nu äventyret börjar på riktigt!
Igår hade vi en avskedskväll med vännerna. Vi mötte upp Antoine, Moe, Kevin, Niloufar, Marina och Erica på El Loco, såklart, och åt massor av tacos och nachos. Drack öl, drinkar och avslutade med tequila. Så himla bra kväll med våra himla fina vänner. Vi kommer sakna dom massor!

Just nu sitter vi hur som helst på Sydney domestic airport och ska strax checka in Vi var lite väl tidiga här så vi har fått vänta 1,5 timme innan check in började, men eftersom dom har snabbt och bra internet här så har det varit helt okej. Vid 15.05 lyfter planet och 16.20 landar vi i Byron Bay!!! Vi är väldigt pepp!

Nu ska vi gå till check in, men nästa gång jag skriver här är vi i BB, see ya!!

Puss & Kram,
Sofia (och Axel!)

måndag 8 april 2013

Sista dagarna i Sydney.

Hej på er!
Vi befinner oss i skolan just nu och har vår förmiddagsrast. Tänkte då passa på att blogga lite, även om det återigen endast är från min iPhone!
Axel och jag jag nu bränt av vår sista helg i Sydney innan vi börjar resa runt, och vilken helg sen! I torsdags åt Axel och jag middag på Bar Rialto (restaurangen bredvid vår port), jag åt en jättegod glutenfri pizza med buffalomozzarella, jätteräkor, chilli och vitlök. Axel åt dagens pasta med väldigt välmarinerat kött till. Efter middagen bjöd Liam i baren oss på kaffe-shots innan vi mötte upp Antoine, Moe och Kevin. Vi gick upp till oss och spelade drinkinggames och lyssnade på musik ett tag, hur kul som helst. När klockan närmade sig midnatt tog vi taxi till Kings Cross och dansade loss på No Vacancy. Kul kväll, trots att det ÖSREGNADE större delen av tiden! I fredags slappade vi hemma, eftersom vädret fortfarande var relativt dåligt, dock tog vi oss ut för en löprunda, duktigt! På kvällen skulle vi dricka drinkar tillsammans med alla klassisar och även vår lärare Kim! Axel och jag mötte återigen upp Antoine, Moe och Kevin och tog bussen till Newtown, och gick till Corridor där vi skulle möta Kim. Tyvärr var det alldeles för smockat på Corridor så vi gick till en annan bar istället, där sedan resten av klassen dök upp. Vi beställde in massor av öl och pommes frites och hade det bra tills klockan blev så mycket att vi behövde hoppa in i taxibilarna och åka mot Broadway och baren/klubben Abercrombie Hotel. HERRE-GUD vad roligt vi hade det där! Dansade oss alldeles svettiga, drack billig öl och ville aldrig gå hem. Sjukt rolig kväll! I lördags mådde vi sisådär och stannade hemma i sängen till eftermiddagen. Vid 16-snåret tog vi oss i kragen och hoppade in i duschen och skickade sedan in våra ansökningar till högskolorna inför hösten! Känns bra att det är gjort nu.
Vid 20-tiden knatade Axel och jag till båtar favorithak i Sydney - El Loco. Eftersom det var vår sista "night out" i Sydney så fick vi bestämma var vi skulle vara ;) Och självklart valde vi El Loco!! Efter ett tag joinade Antoine, Kevin och Moe oss, och även Freddy svängde förbi. Vi åt massor av nachos, shottade deras berömda tequila och drack god öl. Vid 23 tog vi tåget till Kings X Hotel och hängde ett tag på takterassen och mötte upp João och João, innan vi åkte ner två våningar och trängdes på det smockfulla dansgolvet. Både Axel och jag hade nog föredragit att hängt lite mer på övervåningen då musiken inte riktigt var i vår smak, men vi hade kul ändå! Vi åkte hem lite tidigare än de andra och avslutade kvällen med himmelskt god kycklingkebab från turken mittemot Kings X hotel. Så bra helg!!
Nu har vi bara knappt fyra dagar kvar här i Sydney innan vi tar flyget till Byron Bay på torsdag. Det känns sorgligt att lämna Crown St, El Loco och allt som vi nu har kommit att älska med Sydney. Samt våra fina vänner! Kommer bli väldigt tomt utan dom, vi hänger ju hela tiden med våra schweizare och portugiser nu. Förhoppningsvis ses vi någon annanstans, en annan gång igen!

Bilder kommer, men lägger upp några från telefonen så länge.